12.9.08

"Hackiranje" informacija

S osobitim zanimanjem pratim svaku pojavu "ranjivosti novog kova". Naročito me zanimaju događaji koji mogu promjeniti naše dosadašnje shvaćanje određene tehnologije. Možda je pretjerano ovaj slučaj tako nazvati, no u sebi nosi veoma važne pouke. Srećom, nije se desio u našoj neposrednoj blizini (iako je kontekst veoma aktualan u današnjoj Hrvatskoj).

Dakle, Google News je 7. rujna 2008. objavio da je United Airlines, jedna od najvećih zrakoplovnih kompanija, pred bankrotom. Vijest se pojavila u nedjelju, a odmah idućeg dana reagiralo je tržište: dionica UAL je pala sa 12 USD na 3 USD. Vijest bi bila dramatična, ali ne i neobična. Ipak, pokazalo se da je informacija o bankrotu kriva, a ono što je zanimljivo je pozadina te vijesti.

Naime Google News funkcionira kao agregator koji indeksira vijesti sa najznačajnijih medijskih portala. Pravi posao obavlja Googlebot koji zapravo pretražuje web servere. Vijest o bankrotu UAL pojavila se na stranicama portala Sun-Sentinel, inače u vlasništvu velikog izdavača koji izdaje i Chicago Tribune. No, problem je u tome što je ovo bila vijest iz 2002. godine. Sun-Sentinel je naslovnici neoprezno objavio link na staru vijest (u rubrici "najpopularniji članci"). Googlebot je prepoznao tu vijest kao novu (analizom pridjeljene url adrese, naravno nije analizirao sadržaj). Ostatak je bio automatizam (koji Google čini onim što i je).

Odmah su se pojavila dva pitanja.

Prvo, kako to da je Google indeksirao taj članak kao novi? Google objašnjava da pridjeljeni url do tada nije bio registriran u njihovim sustavima pohrane, a s jedini datum koji je uz vijest bio dostupan je 7. rujna 2008. Sun-Sentinel, odnosno njihov izdavač Tribune, nisu se tek tako predali, pa je uslijedilo prepucavanje koj se svodi na problem kokoš/jaje (pogledajte reakciju Google-a i odgovor Tribuna).

Kako sada stvari stoje, izgleda ipak da je Tribune bio malo neoprezan oko izgradnje svog CMS sustava i da nose znatan dio krivice.

No drugo pitanje je možda čak i zanimljivije: kako to da se vijest stara šest godina odjednom pojavila na naslovnici Sun-Sentinela kao popularna? Ponovo je u pitanju automatizam njihove CMS aplikacije koja je utvrdila pojačanu frekventnost pristupa url adresi o bankrotu UAL (iako staroj šest godina), pa se taj naslov automatski pojavio u istaknutom okviru. No, time se otvorilo pitanje pozdanosti takvog algoritma ocjene popularnosti? Ako je povećani broj klikova jedini kriterij za kategoriziranje određen vijesti kao najpopularnije, onda zaista nije nikakva problem postići ovakav efekt. To se može napraviti na brutalan način (i s primitivnom botnet infrastrukturom), a još jednostavnije je koristiti digitalna društvena okupljališta i Web 2.0 tehnologiju (npr. Digg).

Drugim rječima, na djelu smo vidjeli slučajnu ili poticanu manipulaciju informacijom, korištenjem web aplikacija. Iako se možda radi samo o tehničkoj greški uzrokovanom nedovoljno provjerenim automatizmom, u ovome vidim i mogućnosti zlonamjernih aktivnosti koje se kreću između manipulacije i hackiranja istine.

Nema komentara:

Objavi komentar